W toku ostatnich 20 lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego jak i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę internetową. A pierwszym działaniem ku temu jest dobór i rejestracja domeny.
Jak dobrać najlepszą domenę internetową dla Twojej strony?
Dobór domeny, a zwłaszcza tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, iż jest właściwa do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, gdyż jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w internecie, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasze przedsiębiostwo działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest użycie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Marki o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. krakow.pl, elblag.pl czy radom.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować także inne interesujące je domeny państwowe, np. .fr (Francja), .uk lub .co.uk (Wielka Brytania) czy .sk (Słowacja), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo postawić na bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Rzecz jasna są także rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .blog, .org, .gov.
Odpowiednio przemyśl również wybór nazwy głównej domeny
O wiele więcej planowania zabierze zapewne wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj musimy wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli firma istnieje już w świadomości klientów, opłaca się zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to winniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy ciekawych asocjacji. Pamiętajmy przy tym, żeby wybrana nazwa główna nie łamała zasad ortografii (chociaż naturalnie nie będzie zawierać znaków diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie istnieje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo sporów prawnych.