Certyfikaty SSL – nie lekceważ bezpieczeństwa danych użytkowników

W tym stuleciu kwestie bezpieczeństwa cybernetycznego stały się jednymi z najważniejszych tematów z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze dziesięć lat temu zakupy przez internet były rzadkością, bankowość internetowa była w powijakach i nie słyszało się na co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów znanych marek. Wraz ze wzrostem świadomości, że dane przekazywane za pośrednictwem sieci powinny być chronione, rozpowszechniło się używanie na witrynach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już normę.

Czy certyfikaty SSL są obecnie niezbędne?

Dziś większość świadomych użytkowników internetu zanim założy profil w sklepie internetowym, wprowadzi dane do formularza czy dokona kupna za pomocą karty kredytowej, najpierw sprawdza czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się specyficzna zielona kłódka. Jeśli zatem na stronie przedsiębiorstwa, domu kultury, kliniki, urzędu, organizacji czy nawet zwykłego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek dane, powinna mieć ona wdrożony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i prześle za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL redukują znacznie ryzyko przechwycenia lub zmiany danych przez nieuprawnione podmioty oraz zapobiegają przekierowanie na inne, niepożądane i niebezpieczne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, potęguje zaufanie klientów i komunikuje im o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? To zależy od tego ile domen i subdomen chcemy zabezpieczyć. Certyfikat SSL Wildcard chroni pojedynczy adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL umożliwia zabezpieczenie do 100 domen i subdomen. Najpopularniejszy certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza jedną domenę, zda egzamin w przypadku niedużych stron internetowych czy blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest rekomendowany dla branży e-commerce, stron korporacyjnych i organizacji pozarządowych.

Użycie certyfikatu SSL może poprawić pozycję strony

Niedawno znaczenie certyfikatów SSL wzrosło też z innego powodu. Przeglądarka Chrome, która jest w tym momencie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać witryny nie stosujące certyfikatu SSL za potencjalnie niebezpieczne dla internautów (w pasku adresowym widnieje informacja “Niezabezpieczona”). Od tego też czasu zapewnienie bezpieczeństwa danych wprowadzanych na stronie stało się jednym z nadzwyczaj ważnych czynników rankingowych, który jest uwzględniany przez algorytm Google podczas określania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeśli zależy nam na podwyższeniu szans na osiągnięcie dobrych pozycji przez naszą witrynę, nieważne czy to witryna firmowa czy prywatna, założenie certyfikatu SSL jest niezbędne.