PBN – co to jest i jak z niego korzystać?

PBN - tutaj dowiesz się więcej o pełnej ofercie.

By odbiorca odnalazł twój biznes powinieneś nie tylko posiadać stronę firmową, lecz także zadbać o jej widoczność na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Do tego ważna jest treść strony i to czy regularnie dodawane są do niej nowe fachowe i pomocne dla użytkownika treści. Jednak nie wolno też lekceważyć tzw. link buildingu, czyli zdobywania linków zewnętrznych prowadzących do strony. Jednym ze sposobów na link building jest stosowanie PBN-ów – prywatnych sieci portali.

Private blog network – pomocne jako element szerokiej strategii marketingowej

PBNy są prywatne, bowiem są zakładane a następnie administrowane przez jeden podmiot (zazwyczaj przez firmę SEO lub dużą agencję marketingową), który dba o jakość dostępnych tam artykułów. Prywatne sieci serwisów są najczęściej wykorzystywane jako jeden z elementów wieloaspektowej strategii reklamowej, co jest bardzo ważne, bowiem najlepsze efekty ich wykorzystania zauważa się w stosunku do stron, które zostały uprzednio poprawnie zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz contentu. Prywatne sieci serwisów nie tylko dają możliwość utworzenia dużej ilości linków przychodzących do witryny, ale także na ich dywersyfikację, co jest korzystnie postrzegane przez wyszukiwarki. Wadą PBNów jest tylko to, że ich utworzenie wymaga poważnych nakładów finansowych, a później konieczne jest przeznaczenie mnóstwa godzin na utrzymanie ich na właściwym poziomie.

Wizytówki NAP i publikacje z linkiem kanonicznym, czyli jak wykorzystać możliwości PBN

Prywatne sieci portali świetnie sprawdzają się w pozycjonowaniu lokalnym, gdyż można za ich pośrednictwem zamieszczać artykuły tematyczne będące wizytówką NAP. Co to jest NAP? To praktycznie każda publikacja w sieci, gdzie przedstawione są kluczowe informacje telekontaktowe firmy – jej pełna nazwa, e-mail bądź telefon i adres. Przykładowo, NAP-em jest wizytówka GMF, ale jest nim także strona w mediach społecznościowych, wpis w internetowym rejestrze biznesowym czy artykuł, pod którym dodano firmowe informacje teleadresowe.

Druga skuteczna metoda korzystania z potencjału PBNów to publikacje z linkiem kanonicznym. Polegają one na powtórnej publikacji rzetelnych artykułów ze wskazaniem odnośnika do oryginalnego tekstu oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W tej sytuacji roboty wyszukiwarek zwykle oceniają wyżej wartość oryginalnego artykułu, bowiem odnajdywanie odnośniki do niego na rozmaitych witrynach zewnętrznych traktują jako znak, że pod danym adresem kanonicznym znajdują się wiarygodne, warte przeczytania teksy. Publikacje z linkiem kanonicznym są najefektywniejsze przy tekstach z branż YMYL (Your Money Your Life), gdzie liczy się osiągnięcie wysokiego autorytetu, czyli tych związanych zwłaszcza ze zdrowiem, prawem, bieżącymi wydarzeniami oraz finansami.

PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO